Klara Kövesi
Recherches en cours
Mes centres intérêt de la recherche sont les suivantes :
- Développement des compétences (pour des ingénieurs)
Compétences pour l’innovation et l’entrepreneuriat social
Compétences demandées par l’industrie
Développement des compétences pour une future génération des ingénieurs
- Employabilité
Transition de l’Université vers le monde du travail
Développement de l’employabilité durable
- Pratiques collaboratives
Pratiques collaboratives liées à l’environnement numérique
Apprentissage collaboratif
-
Première recherche
Recherche sur les thématiques de formation des ingénieurs au développement durable (engineering education and sustainable developement) dans le cadre du projet de recherche A-STEP 2030.
-
Seconde recherche
Recherche sur l’employabilité des élèves ingénieurs (engineering students’ employability) en phase finale.
Principales publications (depuis 2017)
-
Article ACL
Kövesi, K.,& Kálmán, A. (2019). How to manage the study-to-work transition? A comparative study of Hungarian and French graduate engineering students’ perception of their employability, European Journal of Engineering Education. 45(4), 516-533. https://doi.org/10.1080/03043797.2019.1622654
-
Chapitres d'ouvrages
Kövesi, K., & Csizmadia, P. (2018). Compétences et capacités des innovateurs : nouvelles priorités et nouvelles exigences pour les diplômés en ingénierie. In D. Lemaître (Ed.), Formation des ingénieurs à l’innovation. (pp. 75-97). Londres : ISTE Editions.
Kövesi, K. & Csizmadia, P. (2018). Skills and competencies for innovators: new priorities and requirements for engineering graduates. In D. Lemaître (Ed.), Training of engineers for innovation, (pp. 63-84). Londres : ISTE Editions.
Gillet, Ch. & Kövesi, K. (2018). L'innovation dans les entreprises: mutations et impacts sur nos modèles de formation des élèves ingénieurs. In D. Lemaître (Ed.), Formation des ingénieurs à l’innovation, (pp. 53-74). Londres : ISTE Éditions.
Gillet, Ch. & Kövesi, K. (2018). Innovation within companies: changes and impacts on our student engineer training models. In D. Lemaître (Ed.), Training of engineers for innovation, (pp. 39-62). Londres : ISTE Editions.
-
Rapports de recherche
Brad, T., Beagon, U., & Kövesi, K. (2019), Report on the future role of engineers in the society and the skills and competences required for engineers, Project Report, A-STEP 2030 project, pp. 1-40. Available at: https://www.astep2030.eu/sites/sub_site_astep2030/files/2019-05/report_1_literature_review_a-step_2030_a1_t1_.pdf
Kövesi, K. & Gillet, Ch. (2019). Focus groups report - France (as part of Activity 1: Task 2 of the A-STEP 2030 project), pp. 1-43.
Beagon, U., Kövesi, K., Gillet, Ch., Nørgaard, B., Spliid, C., Lehtinen, R. & Piironen, A. (2019). Engineering Skills Requirements for Sustainable Development and Achieving the SDG's - Outcomes of focus groups held in Ireland, France, Denmark and Finland (as part of Activity 1: Task 2 of the A-STEP 2030 project), pp. 1- 45.
Kövesi, K., Flament, S., Majou de la Debutrie, G., Sonntag, C. & Bluteau, H. (2018). Transdisciplinary Approach to Sustainable Innovation and Entrepreneurship Education. Actes du colloque 46 Annual Conference of the European Society for Engineering Education. https://www.sefi.be/wp-content/uploads/2018/10/SEFI-Proceedings-2-October-2018.pdf
-
Autre article
Kispál-Vitai, Zs., Regnard, Y., Kövesi, K. & Guillotte, C-A. (2019). Cooperative case studies from three countries: Is membership is a problem or a solution in the 21th century ? Society and Economy. https://akademiai.com/doi/abs/10.1556/204.2019.012
Communications
Denoux-Zaouani, S., & Kövesi, K. (2018, septembre). Professional development in real work situation: case studies in block release apprenticeship training, Communication présentée au 9th Conference of EARLI SIG 14 Learning and Professional Development, Geneva, Switzerland.
Kövesi, K., Flament, S., Majou de la Debutrie, G., Sonntag, C. & Bluteau, H. (2018, septembre). Transdisciplinary Approach to Sustainable Innovation and Entrepreneurship Education. Communication présentée au 46th Annual Conference of the European Society for Engineering Education. Copenhagen, Denmark. Consultable sur https://www.sefi.be/wp-content/uploads/2018/10/SEFI-Proceedings-2-October-2018.pdf
Kövesi, K., Beagon, U., Schrey- Niemenmaa, K. & NØrgard, B. (2018, septembre). Skills and Competencies for the Engineer of 2030 to Meet Sustainability Challenges. Communication présentée au 46rd Annual Conference of the European Society for Engineering Education. Copenhagen, Denmark.
Kövesi, K. (2019, juillet). L’évolution de la formation des ingénieurs face aux défis de développement durable de la société : le développement des compétences. Communication présentée au Colloque FECODD. Paris, France.
Schrey-Niemenmaa, K. & Kövesi, K. (2019, septembre). Attractiveness of Engineering Schools in Europe. Communication présentée au 47th Annual Conference of the European Society for Engineering Education. Budapest (Hongrie).
Moulignier, R., Gillet, M. & Kövesi, K. (2019, septembre). Take the way of excellence! What makes French engineering schools so attractive for talented students?. Communication présentée au 47th Annual Conference of the European Society for Engineering Education. Budapest (Hongrie).
Tabas, B., & Kövesi, K. (2019, septembre). Complex Thinking for Diversity, Attractiveness, and Sustainability. Communication présentée au 47th Annual Conference of the European Society for Engineering Education. Budapest (Hongrie).